|
1 . آشنايي با رشته
تعاليم اسلام ، نظام تربيتي کاملي را براي هدايت انسانها در بردارد . اهميت تعليم و تربيت در اسلام تاآن جا است که هدف بعثت پيامبران خوانده شده است . علوم تربيتي دانشي است کهبه مطالعه تعليم و تربيت و بازشناسي مباني ، اهداف ،اصول و روش هاي آن ميپردازد تا بتواند به ترسيم يک نظام منسجم در تعليم و تربيت دست يابد ؛ نظامي که به بهترين نحو منافع و مصالح انسانها را فراهم سازد و بدين منظور از يافتههاي روانشناسي ، جامعه شناسي ، اقتصاد ، مديريت و فلسفه نيز بهره ميبرد .
با توجه به ريشهاي بودن و نفوذ تعليم و تربيت در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي انسان و تاثير پذيري نهادهاي مختلف اجتماعي از آن ، در کشورهاي پيشرفته ، بيشترين هزينهها صرف آموزش و پرورش مورد نظر آنها شده و تحقيقات عميق وگسترده اي جهت بهبود و گسترش آن صورت ميگيرد . اما در کشوراسلامي ما ، تعليم و تربيت با آن همه اهميتش در اسلام ، هنوز جايگاه شايسته خود را پيدا نکرده است . از اين رو است که رشته علوم تربيتي آن طور که شايسته است در مجامع علمي و از جمله در حوزه شناخته شده نيست .
2 . اهداف
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ( ره ) با توجه به کارکردهاي وسيع و مهم علوم تربيتي و ضرورت توليد علم تعليم و تربيت اسلامي ، اقدام به تاسيس اين رشته نمود ؛تا از طريق آشنائي دانش پژوهان با دانش امروزي علوم تربيتي و نقد و بررسي آن در سايه تعاليم اسلامي ، به توليد اين علم نايل شوند . بدون شک ، اسلامي شدن عرصههاي مختلف انديشه و فرهنگ جامعه ، مرهون همين فعاليتهاست .
3 . اهم مباحث مطرح شده در اين رشته
علوم تربيتي با بيش از بيست گرايش خود ، تاثير بسيار وسيعي در عرصه انديشه و فرهنگ جامعه دارد . سازمان آموزش و پرورش رسمي ( شامل دورههاي پيشدبستاني ، ابتدائي ، راهنمائي و دبيرستان ) ، دانشگاه ، حوزههاي علميه ، رسانههاي گروهي ، مطبوعات و خانواده ، همگي به به طور عميق متاثر از دستاوردهاي علوم تربيتي هستند . اولين فايدة اهتمام به اين دانش ، اصلاح نظام آموزشي حوزه و آموزش و پرورش ( به طور مستقيم ) و سامان دادن به فعاليتهاي تربيتي و فذهنگي در محيطهاي رسمي و غير رسمي است.
4 . تواناييهاي لازم براي موفقيت در اين رشته
دستيابي به هدف مذکور منوط به علاقمندي به مباحث و فعاليتهاي آموزشي ، تربيتي و فرهنگي ؛ همچنين آمادگي براي پيگيري دروس متنوع اين رشته چون « فلسفه تعليم و تربيت » و « جامعه شناسي آموزش و پرورش ، روانشناسي تربيتي ، اقتصاد آموزش و پرورش » و ديگر دروس ناظر به عمل چون « برنامهريزي درسي ، مديريت آموزشي ، روش تدريس » است ؛ از طرفي برخورداري از توانايي لازم براي انجام فعاليتهاي پژوهشي ميداني از شرايط لازم براي موفقيت در اين رشته است . لازم به ذکر است به دليل اينکه اين دانش از جمله « دستوريترين » علوم در مجموعه علوم انساني است ، موفقيت در آن توانايي فقهي و اصولي بالايي را ميطلبد .
5- نماينده گروه علوم تربيتي در آموزش نيمه حضوري حجت الاسلام والمسلمين صادق کريم زاده
برخي از اساتيد آموزش نيمه حضوري در رشته علوم تربيتي
1 - استاد حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد رضا موسوي نسب
2 - استاد جناب آقاي عبدالرضا ضرابي
3 - استاد جناب آقاي حسين کارآمد
4 - استاد حجت الاسلام والمسلمين اصغر اخوي
5 - استاد حجت الاسلام والمسلمين محمد احساني
6. دروس اختصاصي
دانشپژوهان مقطع كارشناسي، ضمن گذراندن دروس پايه و مشترك، دروس اختصاصي اين رشته را هم بايد بگذرانند كه اهم دروس اختصاصي آنها عبارت است از:
|
دروس تخصصي (علوم تربيتي)
|
درس
|
پيشنياز
|
نام درس
|
واحد
|
درس
|
پيشنياز
|
نام درس
|
واحد
|
610
|
ـ
|
روانشناسي عمومي
|
3
|
624
|
ـ
|
آشنايي با کتابخانه واصول کتابداري
|
2
|
611
|
610
|
روشهاي آماري درعلوم تربيتي
|
2
|
625
|
611
|
اقتصاد آموزش و پرورش
|
2
|
612
|
ـ
|
تاريخ آموزش و پرورش اسلام وايران
|
2
|
626
|
613
|
آموزش و پرورش تطبيقي
|
2
|
613
|
ـ
|
آشنايي با اصول و فلسفه آموزش و پرورش
|
3
|
627
|
ـ
|
جامعه شناسي آموزش و پرورش
|
2
|
614
|
ـ
|
اصول مديريت آموزشي
|
3
|
628
|
ـ
|
مسائل جوانان و نوجوانان
|
2
|
615
|
ـ
|
آشنايي با تکنولوژي آموزشي
|
2
|
629
|
611
|
روش تحقيق در علوم تربيتي
|
3
|
616
|
ـ
|
اصول برنامه ريزي آموزشي و پرورشي
|
2
|
630
|
ـ
|
تعليم وتربيت اسلام ( 1 )
|
2
|
617
|
ـ
|
آموزش و پرورش ابتدائي و متوسطه
|
2
|
631
|
630
|
تعليم وتربيت اسلام ( 2 )
|
2
|
618
|
622
|
روش ها و فنون تدريس
|
2
|
632
|
ـ
|
انسان شناسي در اسلام
|
3
|
619
|
622
|
سنجش واندازه گيري درعلوم تربيتي
|
2
|
633
|
613
|
مباني و انديشه هاي تربيتي متفکران اسلام
|
2
|
620
|
ـ
|
آشنايي با مشاوره و راهنمايي
|
2
|
634
|
ـ
|
آسيب شناسي اجتماعي
|
2
|
621
|
610
|
روانشناسي رشد
|
3
|
635
|
621
|
نظريه هاي يادگيري
|
2
|
622
|
610
|
روانشناسي تربيتي
|
2
|
636
|
ـ
|
آشنايي با کلام جديد
|
2
|
623
|
622
|
روانشناسي اجتماعي درتعليم وتربيت
|
2
|
|
|
|
60
|
|