|
1 . آشنائي با رشته
روان شناسي علمي است که رفتار و فرايندهاي شناختي ،عاطفي اعم از آگاه و ناآگاه و امور جسماني مربوط به آن را بررسي ميکند . اين علم جايگاه ويژهاي در ميان علوم انساني و اجتماعي دارد . روانشناسي به يک معني تمام رفتار آدمي را ميکاود و قواعد حاکم بر روان را در تمام عرصهها آشکار ميسازد . روانشناسي به صورت عام شاخهها و گرايشهاي مختلفي همچون روانشناسي رشد ، باليني ، تربيتي ، شخصيت ، اجتماعي و .... دارد . برهمين اساس در دانشگاهها و مراکز علمي جهان دهها زير رشته در روانشناسي دائر شده است . هدف مشترک همه اين گرايشها ، آشنائي با قواعد حاکم بر ابعاد مختلف رفتار ، از جمله شناخت پايههاي زيستي رفتار ، اصول يادگيري ، قواعد حاکم برشکل گيري و تحول شخصيت ، شناخت رفتارهاي بهنجار و نابهنجار ، و در نتيجه کشف شيوههاي اصلاح رفتار ، آموزش مهارتهاي زندگي و روش تربيت فرزندان ميباشد .
2 . اهداف
1 . پايه گذاري نظام جامع روانشناسي بر اساس معارف و فرهنگ اسلامي و کاربردي کردن آن ؛
2 . بستر سازي و هدايت جريان روانشناسي اسلامي در دانشگاهها ؛
3 . معرفي رشته روانشناسي به حوزه و ارتقاي جايگاه آن در ميان حوزويان ؛
4 . کشف قانونمنديها و استخراج آموزههاي روانشنا ختي از منابع اسلامي ؛
5 . تبيين و تحليل روانشناختي معارف و آموزههاي ديني؛
6 . تئوري پردازي در حوزة روانشناسي بر اساس معارف اسلامي و يافتههاي علم روانشناسي ؛
7 . نقد و ارزيابي مکاتب و نظريههاي روانشناسي بر اساس معارف و فلسفةاسلامي ؛
8 . تدوين نظام مشاوره و درمانگري اسلامي ؛
9 . تربيت پژوهشگران ، مشاوران و درمانگران کارآمد ؛
10 . تربيت کارشناس در زمينههاي مختلف خدمات تخصصي ؛ از قبيل کارشناس هنري ، رسانهاي و ....
3 . اهم مباحث مطرح شده در اين رشته
مباني زيستي رفتار ، انگيزش و هيجان ، فرآيندهاي حسي ، ادراک ، يادگيري ، حافظه ، رشد شناختي اجتماعي ، تعامل اجتماعي ، شخصيت و هوش ، آسيب شناسي رواني ، سلامت و بيماري ، مشاوره ، آمار ، مصاحبه ، زبان تخصصي ، علم النفس ، مکاتب روانشناختي ، بهداشت رواني ، روانشناسي اجتماعي ، نظريههاي روان درماني و مشاوره .
4 . تواناييهاي لازم براي موفقيت در اين رشته
علاقهمندي به مسائل روانشناختي ، سلامت جسمي و رواني ، قدرت برقراري ارتباط ، آشنايي با زبان خارجه و آمار .
5- نماينده گروه روان شناسي در آموزش نيمه حضوري حجت الاسلام والمسلمين دکتر مير دريکوندي
6 . دروس اختصاصي
دانش پژوهان اين رشته، ضمن گذراندن دروس پايه و مشترك، دروس اختصاصي اين رشته را نيز بايد بگذرانند كه عبارت است از:
|
دروس تخصصي (روانشناسي)
|
|
شماره
|
پيشنياز
|
نام درس
|
واحد
|
شماره
|
پيشنياز
|
نام درس
|
واحد
|
|
110
|
|
روانشناسي عمومي (1)
|
2
|
122
|
111
|
روانشناسي تربيتي
|
2
|
|
111
|
110
|
روانشناسي عمومي (2 )
|
2
|
123
|
|
بهداشت رواني
|
2
|
|
112
|
|
آمار توصيفي
|
2
|
124
|
123/111
|
روانشناسي اجتماعي
|
3
|
|
113
|
112
|
آمار استنباطي
|
2
|
125
|
|
شخصيت ( مفاهيم و نظريهها)
|
3
|
|
114
|
|
فيزيولوژي عمومي ( غدد و اعصاب )
|
3
|
126
|
119
|
تاريخچه و مکاتب روانشناسي
|
4
|
|
115
|
114/111
|
روانشناسي احساس و ادراک
|
2
|
127
|
110
|
علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي
|
3
|
|
116
|
|
روانشناسي فيزيولوژي
|
3
|
128
|
119
|
آسيب شناسي رواني
|
3
|
|
117
|
115
|
روانشناسي تجربي
|
3
|
129
|
128
|
روانشناسي کودکان استثنايي
|
3
|
|
118
|
111
|
روانشناسي رشد ( 1 )
|
3
|
130
|
129
|
روانشناسي باليني
|
3
|
|
119
|
118
|
روانشناسي رشد ( 2 )
|
3
|
131
|
|
متون روانشناسي ( 1 )
|
2
|
|
120
|
115
|
انگيزش و هيجان
|
3
|
132
|
|
متون روانشناسي ( 2 )
|
2
|
|
121
|
111/117
|
روانشناسي يادگيري ( نظريه و مفاهيم )
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|